اطلاعیه : فرصت محدود برای استفاده از تخفیف و هدیه دوره آموزشی افزایش عزت نفس

زندگینامه اندرو کارنگی ثروتمندترین مرد جهان

نویسنده: ندیم ناظمی تاریخ : ۱۴۰۲/۰۴/۰۲ دسته بندی : ثروتمندان

اندرو کارنگی (1835-1919) یکی از ثروتمندترین و مشهورترین صنعتگران عصر خود بود. از طریق شرکت کارنگی نیویورک،( بنیاد بشردوستانه ابتکاری که او در سال 1911 تأسیس کرد ، ) ثروت او از کشف انسولین و از بین بردن سلاح‌های هسته‌ای تا ایجاد پل گرانت و خیابان کنجد حمایت کرده است.


زادگاه اندرو کارنگی، دانفرملاین، پایتخت تاریخی قرون وسطی اسکاتلند بود. این شهر که بعداً به خاطر تولید کتانی ظریف معروف شد، در روزهای سختی قرار گرفت، زمانی که صنعت‌گرایی بافت‌های خانگی را منسوخ کرد و کارگرانی مانند پدر کارنگی، ویل، برای حمایت از خانواده‌هایشان به سختی تحت فشار قرار گرفتند. ویل و پدرزنش توماس موریسون، یک کفاش و اصلاح طلب سیاسی، به جنبش مردمی چارتیست پیوستند، که معتقد بود اگر توده‌ها دولت را از اعیان زمین‌دار بگیرند، شرایط برای کارگران بهتر می‌شود. هنگامی که جنبش در سال 1848 شکست خورد، ویل کارنگی و همسرش مارگارت، وسایل خود را فروختند تا برای خود و پسرانشان، اندرو 13 ساله و تام 5 ساله، کتابی به آمریکا منتقل کنند.

تلاش برای اینکه دنیا را به نحوی بهتر از آنچه می‌بینید بسازید، داشتن انگیزه‌ای عالی در زندگی است.»
اندرو کارنگی


سفر یک مهاجر
خانواده اندرو کارنگی تصمیم گرفتند در آلگنی، پنسیلوانیا، حومه پیتسبورگ ساکن شوند، جایی که دوستان و اقوام داشتند. کشتی آن‌ها در شهر نیویورک فرود آمد که برای او گیج‌کننده بود: «نیویورک اولین کندوی بزرگ صنعت انسانی در میان ساکنانش بود که من در آن اختلاط کرده بودم، و شلوغی و هیجان آن مرا تحت تأثیر قرار داد.» 

سپس خانواده با کانال و قایق بخار به غرب سفر کردند و سه هفته بعد به آلگنی رسیدند (یک سفر 370 مایلی ). آنها به دو اتاق بالای مغازه بافندگی یکی از اقوام نقل مکان کردند که پدرش آن را بر عهده گرفت، اما در نهایت کار با شکست مواجه شد و خانواده بار دیگر به پول نیاز داشتند.


مهاجر مردی توانا، پرانرژی، جاه طلب و ناراضی است.
اندرو کارنگی

جوانان صنعتگر
در سن 13 سالگی، کارنگی از سپیده دم تا تاریکی شب به عنوان پسری در یک کارخانه پنبه کار می کرد و برای کارگران در بافندگی ، بافندگی می برد و هفته ای 1.20 دلار درآمد داشت. یک سال بعد، او به عنوان پیام رسان برای یک شرکت تلگراف محلی استخدام شد و در آنجا به خود یاد داد که چگونه از این تجهیزات استفاده کند و به تلگرافچی ارتقا یافت. او با این مهارت در راه آهن پنسیلوانیا مشغول به کار شد، جایی که در سن 24 سالگی به سمت سرپرست ارتقا یافت. کتابخانه خود را به روی پسران کارگر محلی باز کرد - فرصتی نادر در آن روزها. در طول سال‌ها، کتاب‌ها بیشتر تحصیلات اندرو کارنگی را فراهم کردند و همچنان که او به سرعت در حرفه‌اش پیشرفت می‌کرد، ارزشمند باقی ماند.

 

 

توماس اسکات، سرپرست بخش غربی راه‌آهن پنسیلوانیا و رئیس اندرو کارنگی، اولین سرمایه‌گذاری میلیونر آینده را زمانی آغاز کرد که به کارنگی در مورد فروش قریب الوقوع ده سهم در شرکت آدامز اکسپرس هشدار داد. مارگارت کارنگی با رهن دادن خانه آنها، 500 دلار برای خرید سهام به دست آورد و به زودی اولین جریان سود سهام شروع شد.

در حالی که کارنگی با راه آهن ارتباط داشت، طیف گسترده ای از علایق تجاری دیگر را توسعه داد. تئودور وودراف با ایده ماشین های خواب در راه آهن به او نزدیک شد و به او پیشنهاد داد که در شرکت خودروهای خواب وودراف سهمی داشته باشد. کارنگی یک وام بانکی برای پذیرش پیشنهاد وودراف گرفت . او در نهایت شرکتی را خرید که اولین ماشین خواب موفق را در راه آهن ایالات متحده معرفی کرد.

در سن 30 سالگی، کارنگی علایق تجاری خود را در کار آهن، کشتی های بخار در دریاچه های بزرگ، راه آهن و چاه های نفت جمع کرد. او متعاقباً در تولید فولاد شرکت کرد و شرکت فولاد کارنگی را به بزرگترین شرکت تولید فولاد در جهان تبدیل کرد.


"کار، سرمایه و توانایی یک چهارپایه سه پا هستند... آنها اعضای برابر اتحاد سه گانه بزرگی هستند که جهان صنعتی را به حرکت در می آورد."
اندروکارنگی

تولد یک نیکوکار
فعالیت بشردوستانه اندرو کارنگی در حدود سال 1870 آغاز شد. اگرچه او از پروژه‌ها و اهداف بی‌شماری حمایت می‌کرد، اما بیشتر به خاطر هدایای ساختمان‌های رایگان کتابخانه‌های عمومی شناخته می‌شود که در زادگاهش دانفرملاین شروع شد و در نهایت در سراسر جهان انگلیسی زبان، از جمله ایالات متحده، گسترش یافت. در سال 1887، کارنگی با لوئیز ویتفیلد از شهر نیویورک ازدواج کرد. او از امور بشردوستانه او حمایت کرد و یک قرارداد ازدواج پیش از ازدواج را امضا کرد که در آن بیان می‌کرد که کارنگی قصد دارد تقریباً تمام دارایی خود را در طول زندگی‌اش ببخشد. دو سال بعد او انجیل ثروت را نوشت که با شجاعت دیدگاه خود را در مورد ثروتمندان به عنوان متولیان ثروت خود بیان کرد که باید بدون اسراف زندگی کنند، خانواده خود را به طور متوسط ​​تأمین کنند و از ثروت خود برای ارتقاء رفاه و خوشبختی دیگران استفاده کنند. این بیانیه فلسفه او در سراسر جهان خوانده شد و مقاصد کارنگی مورد تحسین گسترده قرار گرفت.


ثروتمندترین مرد جهان

اندرو کارنگی در سال 1901 شرکت فولاد خود را به قیمت 480 میلیون دلار به جی پی مورگان فروخت. پس از بازنشستگی از تجارت، کارنگی به طور جدی شروع به توزیع ثروت خود کرد. او علاوه بر تأمین مالی کتابخانه ها، برای هزاران ارگان کلیسا در ایالات متحده و سراسر جهان هزینه کرد. ثروت کارنگی به تأسیس کالج‌ها، مدارس، سازمان‌ها و انجمن‌های غیرانتفاعی متعدد در کشور مورد پذیرش او و بسیاری دیگر کمک کرد. مهم‌ترین مشارکت او، هم از نظر پول و هم در نفوذ پایدار، تأسیس چندین مؤسسه به نام او بود، از جمله: موزه‌های کارنگی پیتسبورگ، تراست کارنگی برای دانشگاه‌های اسکاتلند، مؤسسه علمی کارنگی، بنیاد کارنگی (حمایت از کاخ صلح)، کارنگی دانفرملین تراست، بنیاد کارنگی برای پیشرفت آموزش، بنیاد کارنگی برای صلح بین المللی، و کارنگی تراست انگلستان.

 

یکی از ملموس‌ترین نمونه‌های بشردوستی اندرو کارنگی، تأسیس 2509 کتابخانه در اواخر قرن 19 و اوایل قرن 20 بود. از این تعداد، 1679 کتابخانه در ایالات متحده ساخته شده است. کارنگی بیش از 55 میلیون دلار از ثروت خود را صرف کتابخانه ها کرد و اغلب از او به عنوان "قدیس حامی کتابخانه ها" یاد می شود. گفته می شود که کارنگی دو دلیل اصلی برای حمایت از کتابخانه ها داشته است. اول، او معتقد بود که در آمریکا، هر کسی که به کتاب دسترسی داشته باشد و تمایل به یادگیری داشته باشد، می‌تواند خودش را آموزش دهد و مانند او موفق باشد. دوم، کارنگی، یک مهاجر، احساس می کرد که تازه واردان آمریکا به کسب دانش فرهنگی از کشور نیاز دارند، که یک کتابخانه به آن کمک می کند.

کارنگی نشان داد که این اولین دلیلی است که برای او اهمیت دارد. او که به مدت طولانی در پیتسبورگ کار می کرد، به آموزش رسمی دسترسی نداشت. با این حال، یک تاجر بازنشسته، سرهنگ اندرسون، کتاب‌هایی را از کتابخانه کوچک خود به پسران محلی، از جمله کارنگی، امانت داد. همانطور که او بعداً در ستایش اندرسون نوشت: 

«این فقط یک ادای احترام مختصر است و تنها تصوری ضعیف از عمق سپاسگزاری که من نسبت به کارهایی که او برای من و همراهانم انجام داد به دست می‌دهد. از تجربه اولیه خودم بود که به این نتیجه رسیدم که برای پسران و دخترانی که دارای خوبی های درونی هستند و توانایی و جاه طلبی برای توسعه آن دارند، هیچ فایده ای وجود ندارد که بتوان آن پول را به گونه ای مفید به کار برد.


بخشش و میراث

در سال 1911 اندرو کارنگی شرکت کارنگی نیویورک را تأسیس کرد که آن را به "پیشرفت و انتشار دانش " اختصاص داد. این آخرین مؤسسه بشردوستانه ای بود که توسط کارنگی تأسیس شد و به اصول «انسان دوستی علمی» اختصاص داشت و در پیشرفت بلندمدت جامعه ما سرمایه گذاری می کرد. خود کارنگی اولین رئیس شرکت بود که با باقی مانده دارایی خود - 135 میلیون دلار - برای همیشه برای ارتقای آموزش و صلح بین المللی به آن وقف کرد. در حالی که هدف اصلی او سود رساندن به مردم ایالات متحده بود، کارنگی بعداً تصمیم گرفت بخشی از بودجه را برای اعضای مشترک المنافع بریتانیا در خارج از کشور استفاده کند.

قهرمان برای صلح

اندرو کارنگی تا زمان مرگش، علی رغم تمام تلاش هایش، نتوانسته بود تمام دارایی خود را ببخشد. او 350 میلیون دلار توزیع کرده بود، اما 30 میلیون دلار باقی مانده بود که به موقوفه شرکت رفت. کارنگی که صلح‌طلب بود در اواخر عمرش یک هدف داشت: دستیابی به صلح جهانی. او به قدرت قوانین بین المللی اعتقاد داشت و معتقد بود که می توان از درگیری های آینده با میانجی گری جلوگیری کرد. او از تأسیس کاخ صلح در لاهه در سال 1903 حمایت کرد، 10 میلیون دلار برای تأسیس بنیاد کارنگی برای صلح بین‌المللی در سال 1910 به منظور «تسریع در لغو جنگ بین‌المللی» اختصاص داد و تا زمان وقوع جنگ جهانی اول بی‌وقفه برای این هدف تلاش کرد. او در اوت 1919، دو ماه پس از امضای معاهده ورسای، در حالی که هنوز از شکست تلاش‌هایش دل شکسته بود، درگذشت.

 

جملات ناب و تاثیرگذار از اندرو کارنگی 
1- هر چه سنم بیشتر میشود ، کم‌تر به حرف آدم ها نگاه میکنم، بلکه بیشتر به عملشان توجه میکنم.
2- یک رهبر بزرگ همه کارها را خودش انجام نمیدهد و تمامی افتخارات رو به تنهایی کسب نمیکند، اگر کسی این طور فکر میکند ، پس هیچ‌گاه رهبری بزرگ نخواهد شد .
3- افرادی که قادر به انگیزه دادن به خود نیستند ، مجبورند به متوسط بودن قانع باشند ، حال آنکه خیلی با استعداد و باهوش باشند.
4- چنانچه قصد شاد زیستن را دارید، هدفی را برای خود انتخاب کنید که به تفکرات شما دستور دهد، انرژیتان را آزاد کند و الهام بخش امید و آرزو های شما باشد.
5- مسیر پولدار شدن این است که همه ی تخم مرغ هات را در یک سبد بزاری و بعد تمام حواست جمع اون سبد باشه. به وجود آوردن یک کسب و کار بزرگ و موفق، جز از مسیر درست و اصلی آن به ندرت امکان‌پذیر خواهد بود. وظیفه خودتون رو انجام بدید و حتی بیشتر هم انجام بدید. آینده حواسش به همه چیز خواهد بود .
6- شخصی که در دلیل آوردن ناتوان باشد ، نادان است. وقتی کسی دلیل نیاورند پس متعصب است و کسی هم که جرات دلیل آوردن را نداشته باشد، برده است. هر وقت متوجه این حقیقت گردید که دیگران قادرند در انجام کاری به شما کمک کنند تا آن را خیلی بهتر انجام دهید، گامی بسیار بزرگ و مثبت در مسیر پیشرفت و توسعه های شخصی خود برداشته اید.

 

در قسمت نظرات چیزهایی که از این مقاله یاد گرفتید را بنویسید تا به خودتان یادآوری شود و بیشتر ملکه ذهنیتان شود 

 

محصولات ما :

سرویس های پیامکی انگیزشی و جملات تاکیدی

کتاب های تمرینی قانون جذب و موفقیت مالی 

دوره های آموزشی

دانلود های رایگان

همفکری ( پاسخ به پرسش های شما)

نظرات کاربران
متن نظر : قبل از ثبت نظر وارد شوید یا ثبت نام کنید
!

لطفا قبل از ثبت نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید

در سایت عضو شوید و از آموزش ها، مقالات و محصولات استفاده کنید
پشتیبانی سایت فقط به صورت پیامک به شماره 09107644537
پیشنهادات و انتقاداتتان در مورد سایت را هم به همین شماره پیامک یا واتس آپ کنید

عضویت در خبرنامه

نماد های اعتماد
پشتیبانی در سرور های بلوهاست با ترافیک نیم بها